ثبت سفارش

عکس پس زمینه
ثبت سفارش

ثبت سفارش

ثبت سفارش کالا از اوایل سال 1388 بصورت الکترونیکی انجام می شود و کلیه واردکنندگان می بایست قبل از خرید کالا، اقدام به أخذ مجوزهای ورود و سپس ثبت سفارش در سایت ثبت سفارش نمایند.
با توجه به لزوم تخصص های لازم جهت تعیین تعرفه کالا، تنظیم پروفرما (مطابق با استاندارد سایت) و ثبت نام اولیه برای ثبت سفارش، بازرگانی هونام آمادگی ارائه خدمت برای آن دسته از وارد کنندگانی را دارد که مایل هستند این وظیفه را بر عهده کادر مجرب این شرکت واگذار نمایند.
اگر شما یک واردکننده تازه کار هستید راهنمای زیر می تواند برای شما بسیار مفید باشد:
1- آیا فروشنده و تولید کننده کالای مورد نظرتان را در خارج از کشور می شناسید؟
اگر اطلاعات آن را دارید اولین مرحله را طی کردید. در غیر این صورت باید فروشنده آن ابتدا مشخص گردد. به عنوان مثال شما می خواهیبد لامپ های روشنایی خانگی وارد کنید و خودتان نیز بازار داخلی را کاملاً می شناسید و به کالای فوق اشراف کامل دارید، ولی تا کنون واردات انجام نداده اید و تولید کنندگان این محصول را در خارج از کشور نمی شناسید، لازم است که ابتدا تولید کننده (کنندگان) آن کالا را شناسایی کنید. در این صورت به دلیل صرفه جویی در زمان و هزینه و به دلیل تخصصی بودن و حساس بودن این کار (به خصوص برای اشخاصی که تازه تصمیم به واردات دارند (توصیه می کنیم جستجوی فروشنده را به اشخاص باتجرجه و خبره بسپارید).
2- استعلام مشخصات فنی و قیمت کالا پس از شناسایی سازنده یا فروشنده
3- دریافت نمونه کالا (توصیه می شود حتماً قبل از انجام واردات تجاری نمونه کالا دریافت و بررسی گردد).
4- تصمیم گیری در رابطه با نوع، مدل و تعداد کالای وارداتی – که باتوجه به شرایط فروش در بازار داخلی، قیمت تمام شده کالا – میزان تقاضا – زمان فروش کالا و سایر آیتم های دیگر قابل محاسبه می باشد.
5- دریافت پیش فاکتور ازفروشنده (پروفرما اینویس) با شرایط و مفاد دو جانبه و رعایت نکات لازم در آن (بسیار تخصصی)
6- داشتن اطلاعات کافی از تعرفه گمرکی و شرایط واردات کالای مزبور
7- داشتن اطلاعات در مورد هزینه های مرتبط با واردات کالا از ابتدا تا پس از ترخیص جهت محاسبه قیمت تمام شده واقعی کالا و تصمصیم گیری نهایی
8- محاسبه قیمت تمام شده واقعی کالا (قیمت تمام شده کالا در انبار با احتساب کلیه هزینه های سربار مشمول)
9- دریافت تخفیفات توافق نهایی بر سر قیمت کالا و ترم فروش با فروشنده
10- بررسی تأمین بودجه واردات و تصمیم گیری نهایی جهت واردات
11- توافق بر سر شیوه پرداخت مبلغ کالا به فروشنده (ترم پرداخت) – که مبحث مهم و تخصصی است
12- توافق در زمان حمل کالا و شیوه حمل (ترم تحویل)
13- اطلاع دقیق از مجوزها و استانداردهای لازم برای واردات و توافق جهت اجرای استاندارها با فروشنده
14- چک کردن اسناد حمل مورد نیاز با فروشنده و دریافت تاًییدیه از او جهت توانایی ارائه اسناد فوق – بسیار تخصصی
15- توافق جهت بازرسی کالا (بنا به ضرورت) – تخصصی
16- آیا کارت بازرگانی دارید؟ اگر بله تمامی اسناد شامل پروفرما و سایر اسناد دیگر می تواند به نام شما صادر گردد، ولی اگر کارت بازرگانی ندارید می بایست از شرکت های بازرگانی باتجربه در امر واردات کمک بگیرید. این مرحله حساسی است که می بایست شما بررسی دقیق تری داشته باشید .
17- انجام ثبت سفارش در وزارت بازرگانی قبل از هر گونه پرداخت – متأسفانه برخی تجار که هنوز به سبک سنتی و غیر تخصصی کار می کنند ثبت سفارش را در آخرین مرحله حتی پس از پرداخت کل وجه به فروشنده یا حتی پس از رسیدن کالا به گمرکات انجام می دهند (در پرداخت های نقدی T/T) که این عمل باعث بالا رفتن ریسک واردات می گردد، چرا که با توجه به قوانین شناور ممکن است در هر مقطع زمانی قوانین تغییر کرده و وارد کننده مطلع نباشد و متضرر گردد. ولی چنانچه تاجر قبل از هر اقدامی ثبت سفارش کالا را انجام دهد از بسیاری از مشکلات آتی جلوگیری خواهد نمود.
18- دریافت ایران کد و مجوز اولیه استاندارد در صورت شمول
19- دریافت مجوزهای لازم دیگر جهت واردات قبل از ورود کالا از سازمان ها و ارگان های ذیربط
20- انجام پبش پرداخت طی توافق قبلی – چه به صورت T/T یا L/C یا D/P یا سایر ترم ها
21- پیگیری و رصد تولید صحیح و به موقع کالا
22- انجام بازرسی قبل از حمل (در صورت لزوم)
23- دریافت نمونه کالا بعد از تولید انبوه و قبل از حمل در صورت ضرورت
24- هماهنگی جهت حمل کالا (در صورت خرید کالا با شرایطی که حمل کالا به عهده فروشنده باشد)
25- کنترل پیش نویس اسناد حمل
26- پرداخت مبلغ باقیمانده کالا با ترم توافق شده (در روشT/T)
27- دریافت اصل اسناد حمل از فروشنده
28- پیگیری رسیدن کالا به گمرکات و دریافت اسناد کشتیرانی و سایر اسناد
29- دریافت اسناد تأمین ارز
30- دریافت اسناد بازرسی (در صورت لزوم)
31- دریافت مجوزهای لازم از سازمانهای ذیربط که پس از ورود کالا باید دریافت گردد (باید قبل از انجام واردات مراحل اداری آنها را انجام داده باشید).
32- ترانزیت کالا به سایر گمرکات در صورت نیاز
33- ارائه مدارک و توضیحات کامل به ترخیص کار جهت انجام امور ترخیص
34- پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه های مرتبط با ترخیص کالا
35- حمل کالا به انبار پس از ترخیص
36- انجام تعهدات ارزی (تأمین ارز) در صورت وجود و تعهدات مالیاتی (مالیات واردات) و …
با توجه به تخصصی بودن امر واردات و نیاز به تسلط کامل به زبان بازرگانی و داشتن اطلاعات و تجربیات تخصصی بازرگانی در این رابطه اکیدا توصیه می گردد واردکنندگان محترمی که جدیداً تصمیم به امر واردات کالا گرفته اند و یا در زمینه بازرگانی خارجی تازه کار هستند انجام مراحل واردات خود را به فردی متعهد و متخصص بسپارند.
راهنمای کاربران سیستم مدیریت ثبت سفارشات واردات